Oubollig, appelmoes en belastingfraude. Drie woorden die de beeldvorming rond Van der Valk in de afgelopen decennia kleurden. Iedere Nederlander kent de toekans langs de snelwegen. Een sterk merk in naamsbekendheid, maar de horecahotels verloren veel van hun vroegere glans en grandeur. Toch heeft het familiebedrijf ontegenzeggelijk een verhaal. Maar hoe maak je dat weer van nu? Hoe word je weer een merk dat leeft, bruist en nieuwe klanten trekt? Hoe word je weer een hotel waar gasten van houden?

Eigen verhaal
Een goed verhaal is mooi, maar de juiste verteller vaak nog veel belangrijker. Een les in storytelling die de familie Van der Valk goed begrijpt en slim toepast in de serie ‘Jonge Valken’. In deze docu-serie van omroep Max laten zes familieleden zich een jaar lang volgen door Omroep Max. Zij zetten de deuren van hun zaken open, laten zich filmen in hun privéleven en vertellen hun eigen verhaal als nieuwe generatie ‘Valken’.
Hiermee krijgt de onderneming niet alleen ruim baan om haar merk neer te zetten, maar geeft het Van der Valk ook in één keer zes nieuwe, frisse gezichten. Doordat ze de camera’s toelaten in hun huizen en hotels, krijg je als kijker een persoonlijk beeld en ga je automatisch meeleven met de personages die zij worden in de serie. De zes doen dat goed, omdat ze authentiek overkomen. Ze spreken normale taal die iedere Nederlander verstaat en vertellen vrijuit over de familie en hun zaken.

Nieuw licht
Afgaande op de eerste aflevering krijgen ze daarbij wel veel ruimte van de makers. Het gaat vooral over het neerzetten van nieuwe hotels, het maken van de volgende generatie kinderen en een vrij algemene blik in het hotelleven. Hopelijk spreken de zes ‘Jonge Valken’ in volgende afleveringen ook over de moeilijkere tijden die de familie heeft gekend. Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar om vanuit de frisse invalshoek van de jonge generatie nieuw licht te laten schijnen over het verleden. Dat zou meer geloofwaardigheid geven aan hun verhaal over het heden en hun dromen voor de toekomst. De serie loopt nog een tijdje door, dus misschien komt dat nog.

Lef om persoonlijk te zijn
De familie Van de Valk is altijd vrij terughoudend geweest richting de media. De nieuwe generatie verdient complimenten voor de medewerking aan de serie over hun leven. Ze tonen lef en durven persoonlijk te zijn. De ‘Jonge Valken’ stappen zelf naar voren en vertellen hun eigen verhaal. Natuurlijk is de serie pure PR en schitterend marketingmateriaal voor storytelling over Van der Valk. Maar het is ook een voorbeeld van een merk dat oude waarden koestert en tegelijkertijd weet te vernieuwen door nieuwe boegbeelden naar voren te schuiven. Jonge ambassadeurs die ook hun persoonlijke verhaal vertellen. Daar kunnen veel merken nog wat van leren: focus niet op het alomvattende merkverhaal, maar zoek naar de juiste vertellers.

Nu hopen dat de ‘Jonge Valken’ de komende afleveringen dieper graven en definitief afrekenen met het oude verhaal.

Dit blog schreef ik voor Nederlands Medianieuws en is daar eerder gepubliceerd.

Wil je meer leren over business en corporate storytelling?
Download dan hier in de infographic: