Ruim tien jaar geleden werkte ik bij een pr-bureau in Rotterdam (Bijl PR). Een van mijn kamergenoten was Jody Koehler en een verdieping lager zat Jos Govaart. Jody en Jos startten niet veel later samen Coopr. Zelf stortte ik me op storytelling en na enkele rollen aan klant- en bureauzijde, richtte ik bijna drie jaar geleden Chief Storyteller op. Onlangs zaten we weer bij elkaar, omdat Jody en Jos me hadden uitgenodigd als gast in hun podcast Connect. Ik mocht komen vertellen over storytelling, leiderschap en mijn boek Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal.

Enkele quotes uit de podcast:

“Wie succesvol wil zijn in business, moet in staat zijn om mensen in beweging te krijgen. Dat gebeurt als je mensen kunt raken. En dat lukt als je persoonlijk durft te zijn.”

“Iedereen heeft een verhaal, maar niet iedereen kan dit goed vertellen.”

“Business storytelling is verhalen vertellen met een doel. Het gaat erom dat jij je bewust bent van je eigen verhaal en dat je dit verbindt aan een zakelijk doel.”

“Hoe je verhalen verzamelt? Uit het leven van alledag, maak het niet te moeilijk. Wat vertel je ’s avonds tegen je partner? Wat deel je ’s ochtends met je collega’s? Daar selecteer je in. Dat zijn vaak relevante verhalen, de dingen die je bezig houden.”

“Het is belangrijk om alert te zijn en steeds nieuwe verhalen te verzamelen. Blijf actueel blijft en denk na over de context waarin je een verhaal vertelt. En hoe dit past bij de thema’s die spelen in je bedrijf. Word geen langspeelplaat.”

“Voor ik Chief Storyteller oprichtte, had ik uiteraard een laatste baan. Ik nam me voor om daar drie jaar te werken. Ik heb ik er drie dagen gewerkt. Daar zit wel een verhaal aan vast. Maar ik vertel het bijna nooit meer, omdat het alweer jaren geleden is.”

“Zorg dat je je persoonlijke zaken hebt verwerkt, voordat je deze gebruikt en zo’n verhaal vertelt in een zakelijke setting. Het is geen therapie, daar zit niemand op te wachten.”

“Als je verkeerde dingen doet of verkoopt, kun je dat met een goed verhaal niet recht kletsen.”

“Verhalen die het hart raken, zijn toch vaak persoonlijke verhalen.”

Wat nog meer ter sprake kwam in de podcast:
We hadden het ook over het Story-Kompas en de verhouding tussen de onderdelen IK-WIJ-NU. Hoeveel tijd besteed je aan elk onderdeel? Het IK-gedeelte is heel belangrijk om het contact te leggen, maar mag relatief kort zijn. Jij staat niet centraal dus je maakt snel de brug naar het publiek (de wij). Het WIJ-deel mag het langst duren. Wat drijft ons, welke doelen hebben wij? Het NU-gedeelte hoeft niet zo lang te duren, hier gaat het om de urgentie en de ‘call to action’.
Verder komt ook het interview met Bas van der Velde uit Raak! aan bod. Natuurlijk komt ook Bo Eason, een van mijn grote voorbeelden, langs in het gesprek.

Jody en Jos wilden weten of er nog een vervolg komt op Raak! Een tweede boek komt er, maar voorlopig niet. Nu ligt alle aandacht op het in de praktijk brengen van de lessen uit het boek. Dat doe ik door ondernemers, bestuurders en leiders te helpen in hun business storytelling: van positionering tot powerstory.

Wil jij aan de slag met storytelling in jouw business? Onderzoek de mogelijkheden tijdens een gratis Story-sessie.

Luister hier de hele aflevering van podcast Connect