Storytelling

/Storytelling
Storytelling 2018-03-09T12:40:53+00:00

Storytelling

Download de gratis infographic:

Wat is storytelling?

 

Wie je niet kent, vertrouw je niet. Storytelling is de manier om te laten zien wie je bent. Via verhalen komen de drijfveren, waarden en visie tot leven. Niet alleen die van de organisatie, maar juist van de mensen die de organisatie sturen.

Niets doet wat het moet doen zonder geloof. Zonder vertrouwen. Wie persoonlijke verhalen vertelt, wordt vertrouwelijk met zijn of haar publiek. Via verhalen bouwen aan vertrouwen. Zodat klanten, medewerkers en belanghebbenden open staan voor jouw verhaal. Als dat lukt, kun je jouw verhaal koppelen aan de strategie van je organisatie en mensen in beweging brengen. Storytelling is niet soft, het is een harde voorwaarde voor duurzaam succes. Daarmee is storytelling is de belangrijkste nevenfunctie van elke leider, op ieder niveau.

Reinier vertelt in Hays Open Studio over business en corporate storytelling

Containerbegrip

Het vele misbruik van de term storytelling maakt het verleidelijk om het begrip maar meteen in de container te gooien. Maar ja, mensen blijven elkaar verhalen vertellen.

Iedereen doet tegenwoordig aan storytelling. Je koopt geen product, maar een verháál. Bestuurders die de bedrijfsvisie verbindend vertellen. Natuurlijk. Onzinverhalen. Praatjesmakers.

Iedereen gebruikt de term te pas en te onpas. Dat roept irritatie op. Misbruik leidt tot afkeer. Het hoofd communicatie noemt zich storyteller, maar is in de praktijk slechts de boodschappenjongen van de directie. Een bedrijf zet een corporate story op zijn website met alleen maar hoogtepunten: een ongeloofwaardig succesverhaal. Een leider zegt dat hij wil verbinden, maar is slechts zichtbaar op twee massale, jaarlijkse medewerkersbijeenkomsten waar hij een monoloog afsteekt om zesendertig Powerpoint-slides toe te lichten. Op mails reageert hij niet.
Het heeft allemaal weinig te maken met vertellen en al helemaal niet met luisteren: een cruciaal onderdeel van storytelling. In de meeste gevallen gaat het gewoon om zenden. Corporate talk, reclame of marketing met het etiket storytelling als vermomming.

Storytelling is een vervuild begrip geworden. Een prachtig, helder meertje waarin iedereen zijn afval loost of naar hartenlust in pist, om er vervolgens uit te tappen en het te verkopen als het zuiverste bronwater. Met het eigen logo zo groot mogelijk op de fles.

De bron is zuiver, maar gebruikers zijn vaak vervuilers.

Lees meer>>>>>>>

Wie geen vertrouwen in anderen stelt, zal ook nimmer het vertrouwen van anderen winnen

Lao Tse
BOEK EEN GRATIS STORY-SESSIE