Strategie. Visie. Kernwaarden.

Hallo? Ben je al weg, of hang je nog net met je vingertoppen aan dit stukje?

Bedrijven brullen hun mooie woorden graag van de hoogste kantoortoren. Managers die ‘strategisch bezig zijn’ laten dat liefst zien in presentaties met minstens dertig slides. Hoeveel organisaties hebben een document in de la met hun drie ‘krachtige kernwaarden’.
Waarden die geen medewerker spontaan kan opnoemen?

Ze bedoelen het goed. Maar zoals vaak met goede bedoelingen: ze geven een hoop zooi en verwarring. Of erger: ze doen helemaal niets. Ga maar na:

Wat doe je met televisiereclame?
Zappen.

Wat doe je met junkmail?
Deleten.

Wat doe je tijdens een saaie presentatie?
Surfen.

We doen van alles, maar komen niet in actie.

Zeg je publiek niet dat je ze wilt meenemen. Koffie van Starbucks, die neem je mee.

Noem het geen strategie.

Vertel een verhaal.

Niet zomaar een anekdote, vertel waarom jij het een geweldig plan vindt, wat jou drijft om dit te doen en vooral: wat het de ander gaat opleveren. Kortom: waarom we nu in actie moeten komen.

Laat anderen aan het woord. Wees niet de solistische woordvoerder van je ideeën, maar vraag collega’s, klanten en betrokken belanghebbenden om hun verhaal rond het idee of plan te vertellen. Wat zijn hun ervaringen? Waarom zien zij het helemaal zitten? Of juist niet? Waar worstelen zij mee? Wat zien zij als mogelijke oplossingen?

Hé, nu gaat het verhaal ineens leven. En ja, deels ook een eigen leven leiden. Mensen komen in beweging, raken geïnspireerd. Delen hun verhaal en gaan ondertussen zelf al aan de slag met het volgende hoofdstuk. Doordat de kritische noten ook worden gehoord, gaan ze het verhaal nu zelfs geloven. Het moet niet gekker worden.

Die strategische visie voor 2016 – 2020 is in dit tempo al geregeld in 2017.

Een utopie? Nee, een combinatie van een goed plan en een verhaal dat vertrouwen geeft. Een verhaal dat vertrekt vanuit de persoonlijkheid van de leider, zonder dat hij of zij zich voorop stelt. Dat groter is dan de leider en waarin luisteraars zich herkennen in de thema’s en dilemma’s. De groepsleden voelen zich aangesproken, geïnspireerd en getriggerd om hún verhaal te vertellen. Om in actie te komen.

Dus ben je momenteel bezig met een strategie, visie en kernwaarden voor 2017? Neem één goed voornemen voor 2017: vertel je verhaal en speel geen bullshitbingo.