“De verhalen waar ik zelf iets mee heb, komen het beste binnen”

//“De verhalen waar ik zelf iets mee heb, komen het beste binnen”

“De verhalen waar ik zelf iets mee heb, komen het beste binnen”

By | 2018-02-01T16:38:59+00:00 februari 1st, 2018|Leiders over storytelling|0 Comments

Hoe gebruik je als leider verhalen om veranderingen teweeg te brengen en resultaten te boeken? Voor het boek Raak! interviewde ik leiders en legde hun verhaal langs het Story Kompas. Storytelling als de belangrijkste nevenfunctie van een leider. Of: hoe benut je persoonlijke verhalen in een zakelijke setting?

Interview Robert Otto (lid Raad van Bestuur Achmea) uit Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal:

Robert Otto heeft een groot geloof in verhalen. Hij noemt het zelfs een van de krachtigste middelen voor een leider om beweging te creëren. Kernwoorden in zijn communicatie: transparantie, integriteit, consistentie en doorpakken. Wie vooruit wil komen, heeft helden nodig in zijn organisatie, vindt Robert. En helden worden helden, omdat ze durven en beweging creëren.

IK-verhaal
Het persoonlijke is bij Robert nooit ver weg. “Ik verzamel verhalen: over thema’s die mijn interesse hebben, vanuit de organisatie, uit mijn eigen leven. En ik vertel die verhalen wanneer ze relevant zijn. Zo’n verhaal kan over mijzelf gaan, maar dat hoeft niet. Als het maar dichtbij voelt voor mijn publiek. Wanneer ik voor het eerst in een groep kom, vertel ik vaak over mezelf. Dat breekt het ijs en daarna komen de verhalen en vragen van de anderen als vanzelf los. Als ik bijvoorbeeld met collega’s van het callcenter spreek dan vertel ik mijn verhaal over de tijd dat ik studeerde en een bijbaan had in een callcenter.
Of als ik tijdens een dag met leidinggevenden duidelijk wil maken dat klantvriendelijkheid super belangrijk is, dan vertel ik bijvoorbeeld het verhaal over mijn zoontje die graag een Playstation voor kerst wilde. Dan zie ik de collega’s kijken: waar gaat dit heen? Nou, helaas bleek de levertijd van het speelgoed langer dan de tijd die restte voor kerst. We hadden besteld via Bol.com en toevallig ken ik iemand die daar werkt. Ik vertelde hem over onze vertraagde levering en wat bleek: hij had ook een Playstation besteld voor zijn zoon. Op tijd. Hij bood aan om onze bestellingen te ruilen. Wij kregen zijn bestelling, voor kerst. En zodra die van ons binnen was, stuurden we die naar hen. Kijk, dat noem ik handelen in belang van de klant.”

WIJ-verhaal
Als je consistente en actuele verhalen kunt vormen en vertellen heb je een krachtig middel voor leiderschap, vindt Robert: “Besluiten nemen vind ik makkelijk, het moeilijke is om iedereen daarna mee te nemen. Dan helpt een sterk verhaal.” De belangrijkste kenmerken van een goed verhaal, zijn volgens Robert consistentie en duurzaamheid. “Als je wilt leiden, moet je helder zijn. Logisch. Het verhaal dat je vertelt, moet je zelf ook voelen. Het moet je eigen verhaal zijn. En het moet consistent zijn. Niet de ene keer dit en de andere keer dat. Dan verlies je geloofwaardigheid. Om te zorgen dat je verhaal ook beklijft, is het belangrijk dat het gedurende een langere periode wordt verteld. Steeds weer. Natuurlijk ontwikkelt het verhaal zich ook. Het moet levend en actueel blijven, accenten kunnen verschuiven. Daarbij ben ik altijd op zoek naar nieuwe verhalen die passen in de consistente verhaallijn, ik wil geen langspeelplaat worden.”

Zijn positie in de Raad van Bestuur van Achmea belemmert Robert niet om goed contact te houden met mensen binnen en buiten de organisatie. “De ivoren toren, dat vind ik zo’n onzin. Het is wat je er zelf van maakt. Ik spreek dagelijks collega’s en klanten, en privé zie ik natuurlijk ook gewoon mensen. Ik ben benaderbaar en stap zelf op ze af. Stel vragen. Als je er voor open staat hoor je veel hoor. Dat is leerzaam, zo houd ik voeling met wat er speelt en weet ik hoe ik in mijn communicatie mensen kan aanspreken op hun belevingswereld.”

NU-verhaal
Robert noemt zich als verteller een soort handelsman. “Ik vertel een verhaal, omdat ik wil dat de luisteraars in actie komen. Het doel moet ambitieus, maar haalbaar zijn. Wat ik deel moet ook echt mogelijk zijn voor mensen om te bereiken. Het moet concreet zijn, mensen moeten snappen wat je doet en wat hun bijdrage aan het grote geheel is. En na afloop van een verhaal moeten ze weten wat ze er zelf mee kunnen doen. Mijn verhaal is namelijk geen eindstreep, maar een startpunt.”

Robert Otto (49) is sinds augustus 2015 lid van de Raad van Bestuur bij Achmea. Hij startte in 2013 bij Achmea als divisievoorzitter en was daarvoor o.a. werkzaam bij Delta Lloyd en als CEO bij OHRA. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.

Lees hier meer over het Story-Kompas en het boek Raak! over leiderschap en storytelling.

Leave A Comment

%d bloggers liken dit: