Hoe lang moet mijn persoonlijke verhaal zijn in relatie tot mijn volledige speech of presentatie? Deze vraag krijg ik regelmatig van klanten die ik adviseer en coach in business storytelling.

Zij gebruiken het Story-Kompas en ervaren veel houvast aan de structuur van het IK-WIJ-NU-verhaal in dit model. Maar hoe lang sta je nu stil bij jouw persoonlijke verhaal? En hoeveel tijd besteed je aan het WIJ-verhaal en de urgentie van het nu?

Je persoonlijke verhaal is essentieel om contact te maken met je publiek. Maar het draait om je luisteraars, dus is het belangrijk om op tijd de brug naar je publiek te slaan. Zodat zij zichzelf herkennen in je verhaal: wat drijft mij, wat vraag je van mij, welke doelen hebben wij, waar gaan we naartoe?

Mijn advies: de lengte van het persoonlijke deel is afhankelijk van de lengte van je volledige verhaal. Wanneer je de structuur van IK-WIJ-NU hanteert, kun je grofweg zeggen dat je zo’n
20% van je tijd besteedt aan je IK-verhaal,
zo’n 70% aan het WIJ-verhaal en
zo’n 10% aan het NU-verhaal.

Dat betekent dat je als verteller in staat moet zijn om je persoonlijke verhalen zowel met een lange als met een korte spanningsboog te brengen. Spreek je ergens een uur dan start je dus met een persoonlijk verhaal van ruim tien minuten. Heb je maar vijf minuten spreektijd? Trek je publiek dan met een aantrekkelijke anekdote van één minuut in jouw presentatie.

Dat vraagt oefening. En continue aandacht voor passende persoonlijke verhalen die je kunt en wilt delen in een zakelijke context.

Waarom je dat moet willen? Omdat het werkt.

Persoonlijke verhalen leiden tot vertrouwen
In een zakelijke context vertel je jouw verhalen met een doel. Je wilt dat medewerkers, klanten of partners in beweging komen. Dat ze wat gaan doen. Maar mensen willen pas wat voor je doen als ze je vertrouwen. En als er momenteel ergens een chronisch tekort aan is, is het aan vertrouwen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de dalende scores in de Edelman Trust Barometer.

Hoe creëer je vertrouwen? Door te laten zien wie jij bent. Door persoonlijk te zijn en jouw verhalen te delen. Dan kom je binnen bij je luisteraars en staan ze open voor wat je verder te vertellen hebt. Zo vergroot je de kans aanzienlijk dat zij vervolgens gemotiveerd raken om aan de slag te gaan met jouw boodschap.
Hoe persoonlijker je wordt, hoe meer vertrouwen je wint.

Daarom is storytelling niet soft, maar een harde voorwaarde voor duurzaam succes.

Meer weten? Lees Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal.