Bureau USG professionals, gespecialiseerd in marketing & communications, interviewde Reinier over de connectie tussen leiderschap en storytelling. En hoe je leiders en bestuurders werkelijk helpt aan een verhaal met impact.

Lees het interview dat eerder is gepubliceerd op de site van USG:

Bombardeer je medewerkers in een presentatie met droge feiten of cijfers en de kans is groot dat de essentie van de boodschap na afloop nog niet is doorgedrongen. Storytelling is een krachtig instrument om strategische doelstellingen of de urgentie van verandering in een organisatie wél duidelijk te maken. Met een persoonlijk en authentiek verhaal raak je medewerkers en krijg je alle neuzen sneller dezelfde kant op. Als communicatieadviseur ben je je hier waarschijnlijk maar al te goed van bewust, maar wat te doen als de directeur of manager storytelling niet ziet zitten als instrument, of zelfs het communicatieplan finaal afschiet?

We vragen storytelling-expert Reinier Rombouts, eigenaar van Chief Storyteller, hoe je dit probleem als communicatieadviseur kunt tackelen.

“Ik herken uit de praktijk dat een manager of directeur soms de hakken in het zand zet”, vertelt Reinier. “Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre de communicatieadviseur deze leider vroegtijdig bij de plannen heeft betrokken.

Is die om tafel gaan zitten om te vragen wat de directeur zelf graag wil? Of heeft de communicatieadviseur maandenlang zitten broeden, om het vervolgens als een voldongen feit te presenteren?

Ik heb voor mijn boek Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal vele directeuren geïnterviewd. Op basis daarvan denk ik dat adviseurs soms onvoldoende begrijpen hoe druk leiders zijn. Bovendien zijn directeuren niet gewend om te schrijven of te vloggen. Ze willen eigenlijk één ding weten: wat levert storytelling mij en de organisatie nou op?”

Reinier heeft drie adviezen voor communicatiemanagers en – adviseurs:

  1. Laat zien aan de directie wat de impact van storytelling is en waar het aan bijdraagt.
  2. Zorg voor commitment en vertrouwen.
  3. Faciliteer ze volledig.

Reinier: “Benadruk in de eerste plaats dat storytelling de impact van zijn of haar leiderschap kan vergroten. Uit ervaring weet ik dat ze dan een en al oor zullen zijn. Tegelijkertijd vraagt storytelling kwetsbaarheid en durf. De leider en de adviseur moeten elkaar vertrouwen, zodat de echte verhalen verteld kunnen worden. Daar moet je als adviseur commitment voor vragen en dit vertrouwen waarmaken.
Een goed, authentiek en persoonlijk verhaal verrijkt en versterkt corporate storytelling enorm”, vertelt Reinier. “Dat goed doen, is behoorlijk wat werk. Het is daarom belangrijk om de directie zo goed mogelijk te faciliteren. Zorg dat het hen zo min mogelijk tijd en moeite kost. Houd interviews met ze, ‘ghost write’ hun blogs en bereid het tot in detail met hen voor. Zorg dat degene die het schrijft een klik heeft met de leider en aanvoelt wat hij of zij wil vertellen. Zodat ze alleen nog maar komma’s hoeven te verschuiven als je het uitgewerkte verhaal aan hem of haar voorlegt.”

De kracht van storytelling is kwetsbaar durven zijn. Wat als een manager of leider dit niet kan of het gewoon niet bij de persoon past?

Reinier: “Als een manager daar moeite mee heeft, dan is storytelling misschien niet het juiste instrument. Maar je kunt het dan bijvoorbeeld wel op een niveau lager in de organisatie inzetten. Misschien zitten daar wel professionals die er meer gevoel voor hebben. Bijvoorbeeld informele leiders. Een organisatie bestaat uit meer dan een persoon. Je hoeft niet alles op te hangen aan de bovenste laag.”

En wat als de directeur wel wil, maar zich niet zo goed kwetsbaar kan opstellen?

“Het is een misvatting dat ieder persoonlijk verhaal meteen tranen-trekkend moet zijn. Begin met persoonlijke ervaringen die minder kwetsbaar zijn. Bijvoorbeeld anekdotes uit het werk: wie heb je onlangs ontmoet en waarom vond je dat bijzonder? Denk aan ervaringen met klanten en medewerkers. En schuif dan steeds een stukje op.

​Verbindt een volgende keer bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring uit zijn of haar privé-leven aan de actualiteit van het werk. Zo leer je hoe je storytelling inzet en wordt het makkelijker om persoonlijk te worden. Bovendien bewaken de leiders zo zelf de grens van wat ze wel en niet willen vertellen.

​Ik ben ervan overtuigd dat op de lange termijn kwetsbaarheid durven tonen het meeste oplevert. Het is aan de leider om die durf te ontwikkelen. Gelukkig kunnen adviseurs en experts daarbij helpen, maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen.”