In de serie leiders over storytelling:

“Vooruitgang dát is het verhaal”

Vertellen + leiden = verleiden. Medewerkers, media, consumenten. Ze willen best in beweging komen, als ze daartoe worden verleid. Hoe zetten leiders verhalen in om daadwerkelijk effectief te leiden? Hoe gebruiken zij storytelling om mensen in beweging te krijgen en vertrouwen te creëren? In deel 9 van deze serie interviews met leiders het verhaal van Ralf Bodelier (55), gezicht van World’s Best News Nederland.

Hollywood-legende en storycoach Robert McKee signaleert dat veel bedrijven lijden aan ‘negafobia’: de angst voor het negatieve. Terwijl het leven, net als een goed verhaal, altijd bestaat uit hoogte- én dieptepunten. Volgens McKee is het de taak van de leider om de organisatie de spiegel van de realiteit voor te houden. En het zogenaamde ‘negatieve’ te gebruiken als brandstof voor een geloofwaardig verhaal.
Waar het bedrijfsleven vaak door een roze bril kijkt in hun communicatie, lijken de media juist te lijden aan een allergie voor ‘positief nieuws’, constateert Hans Rosling, de Zweedse arts en professor die bekendheid verwierf met zijn optimistische gezondheidsstatistieken. Volgens Rosling zijn de media niet te vertrouwen en geven de verhalen die ze brengen een vertekend beeld van de werkelijkheid. Te negatief.

Niet zo somber
Ralf Bodelier wil als hoofd van het dit jaar gestarte World’s Best News evenwicht brengen in die twee tegenpolen en een gebalanceerd geluid laten horen.  “We zijn veel te somber. Wereldwijd leiden steeds meer mensen een fatsoenlijk bestaan. Honger, armoede, besmettelijke ziektes, geweld en corruptie: het loopt allemaal terug. Het moet ons alleen nog worden verteld. Dat is belangrijk, want de statistieken bewijzen dat veel mensen zich afwenden van de media, omdat ze geen perspectief meer zien. En jongeren vertrouwen media helemaal niet meer. Een zorgelijke ontwikkeling.”

Lange termijn
Balans betekent voor Ralf geen ongebreideld optimisme, ook het slechte nieuws wordt niet geschuwd. “Natuurlijk laten we zien wat er gebeurt: oorlog, armoede sterfte. Maar we geven er ook context bij. Ja, we hebben te maken met oorlogen, maar er zijn momenteel veel minder gewapende conflicten dan enkele decennia terug. Ja, er is armoede in de wereld, maar die nam de afgelopen vijftig jaar sneller af dan in de vijfhonderd jaren daarvoor. Dat is belangrijke informatie voor nieuwsconsumenten, maar deze lange termijn ontwikkelingen sneuvelen in het dagelijks nieuws. Met World’s Best News willen we die context schetsen en mogelijke oplossingen aandragen.”

Persoonlijke verandering
De werkwijze van de media is Ralf meer dan bekend. Als voormalig journalist en docent aan de Hogeschool voor Journalistiek kent hij de mores. “Ik heb mijn hele leven geschreven. En altijd was ik kritisch, gericht op incidenten. Zoals bijna alle journalisten. Dat is logisch, maar persoonlijk ben ik de laatste tijd veranderd. Ik vind dat die zaken nog steeds moet benoemen, maar dat ik ook een taak heb om perspectief te geven.”
De vrije rol al journalist verruilde hij voor de leidende bij World’s Best News. “Met dat leiderschap committeer ik me ook aan het verhaal van World’s Best News. Omdat ik erin geloof en omdat ik me als leider verantwoordelijkheid voel om dat verhaal te vertellen. Dat is weleens wennen, want van nature ben ik gewend om ook mijn eigen verhalen te bekritiseren. Nu is mijn opdracht om als gezicht van World’s Best News een consistent geluid te laten horen. Vaak richting journalisten, ik ben aan de andere kant van de microfoon beland.”

Data als ingrediënt
Als leider is geloofwaardigheid voor Ralf een van de belangrijkste ingrediënt van zijn verhaal. “Daarom onderbouwen we al onze onderwerpen met feiten en cijfers. Daarvoor gebruiken we de onderzoeken en gegevens van gerenommeerde organisaties zoals de VN, Unicef en klimaatpanel IPCC. Deze data vormen de bouwstenen; door ze met elkaar te verbinden, causale verbanden te leggen en context te schetsen, vertellen we ons verhaal van de vooruitgang. Dan wordt het complete beeld zichtbaar.”

Hollywood-legende Robert McKee zal erkennen dat deze aanpak geen fictie is. Sterker: World’s Best News past zijn advies toe: Storify your data.

Ralf Bodelier is Head of World’s Best News Nederland. Daarvoor was hij onder meer Editor in Chief Wereldpodium, journalist en docent aan onder meer de Erasmus Universiteit en Fontys Hogeschool.

Dit is deel 9 van een serie interviews over storytelling met leiders.