In de serie leiders over storytelling:

“Leiderschap en moederschap zijn prima te combineren”

Vertellen + leiden = verleiden. Medewerkers, klanten, kandidaten. Ze willen best in beweging komen, als ze daartoe worden verleid. Hoe zetten leiders verhalen in om daadwerkelijk effectief te leiden? Hoe gebruiken zij storytelling om management en medewerkers in beweging te krijgen en vertrouwen te creëren? In deel 8 van deze serie interviews met leiders het verhaal van Mischa Voogt (41), managing director van Michael Page Nederland.

Mischa en haar man werken beiden aan de top. Ze hebben twee dochters, van 8 en 6. Mischa krijgt wekelijks vragen over de wijze waarop zij haar leidende rol in het bedrijfsleven combineert met haar gezinsleven. Haar man krijgt ook weleens een vraag: wat hij ervan vindt dat zijn vrouw zoveel werkt?

‘De discussie over de rol van vrouwen in de top is in Nederland nog steeds hopeloos ouderwets’, zegt Mischa met een glimlach. ‘Eigenlijk best gek, want met andere zaken lopen we juist voorop. Denk aan de flexibilisering van arbeidsvoorwaarden. Maar het gesprek over vrouwen die een glanzende carrière én een gelukkig gezinsleven nastreven, wordt nog langs oude lijnen gevoerd. Althans in ons land. In het buitenland krijg ik hier veel minder vragen over.’

Vervelend al die vragen? Zo ervaart Mischa het niet. ‘Het is een onderwerp dat leeft. Voor mezelf speelt het niet zo, het maakt mij niet uit of een leider man of vrouw is. Maar het komt op mijn pad, omdat ik blijkbaar een voorbeeld ben van een vrouwelijke leider. Ik vind het mooi om die verantwoordelijkheid te nemen en te laten zien dat het heel normaal is. Wanneer er vraag naar is, wil ik daar graag over vertellen.’

Keuzes
Die vraag is er. Zowel van de buitenwereld (media) als de binnenwereld (vrouwelijke collega’s). ‘Journalisten weten me te vinden en ook vrouwen in mijn omgeving vragen vaak mijn advies’, vertelt Mischa. ‘Dan leg ik uit dat het een kwestie is van organisatie. Mijn kinderen gaan drie dagen per week naar de opvang en mijn man en ik hebben wekelijks twee dagen een meisje in huis. Dan spreken de kinderen af met vriendjes van school.’
Door scherpe keuzes te maken, heeft Mischa zelf voldoende tijd voor haar kinderen. ‘Veel werkende vaders en moeders komen klem te zitten. Dat snap ik. Meestal is de oorzaak dat werk en privé continu door elkaar lopen. Dan loop je leeg. Ik concentreer me of op mijn werk, of op mijn gezin. De consequenties van mijn werk zijn dat ik minder tijd heb, maar ook dat ik goed verdien. Dat stelt me in staat om veel hulp in te kopen. Zo besteed ik vrijwel al mijn tijd buiten het werk aan mijn gezin en gaan wij bijvoorbeeld vaak op vakantie.’

Luisteren en vertellen
Leiderschap betekent voor Mischa: mensen meenemen. ‘Aan de top van een bedrijf denk je samen een strategie uit. Die strategie werkt alleen wanneer je in staat bent om management, medewerkers en bijvoorbeeld klanten of media mee te krijgen. Dat gebeurt als zij door jou een inzicht krijgen, in je geloven of je op zijn minst kunnen volgen. Hierbij heb je als leider altijd een goed verhaal nodig. Sommigen snappen zo’n verhaal heel snel en gaan er op hun eigen manier mee aan de slag. Anderen moet je dit verhaal juist vaak vertellen. Dat is allebei prima. Zolang je als leider maar blijft luisteren en vertellen, afhankelijk van de behoefte van je publiek.’

Kwetsbaar en persoonlijk
Mischa stelt zich daarbij kwetsbaar en persoonlijk op. ‘Ik ben heel direct en dichtbij. Zo geef ik vaak persoonlijke voorbeelden of vertel ik anekdotes uit mijn eigen leven. En dan niet alleen de succesverhalen, maar juist de momenten dat ik de mist in ging. Bijvoorbeeld over mijn eerste collega aan wie ik leiding gaf. Iemand met een totaal andere manier van werken en een hele andere persoonlijkheid. In het begin probeerde ik haar te leren om haar stijl van werken aan te passen aan die van mij, maar dat werkte niet. Uiteindelijk zag ik in dat ik mijn wijze van leidinggeven moest aanpassen aan haar manier van werken. Werkte als een trein. Omdat ik me kwetsbaar opstel en open ben, komen collega’s makkelijk naar me toe met hun verhalen. Zo hoor ik wat er speelt en kan ik waar nodig adviseren of bijsturen.’

Moderne mannen en vrouwen
Hoewel Nederland in haar ogen flink achterloopt als het gaat om vrouwen in de top, verwacht Mischa de komende jaren verandering en verbetering. ‘Ik zie nu nog een grote sociale druk op vrouwen wanneer zij veel willen werken. Dat kan anders: het is belangrijk dat de Nederlandse maatschappij meer wordt ingericht op moderne mannen en vrouwen die werk en zorg combineren. Nieuwe, flexibele en digitale manieren van werken gaan hierbij helpen. En vrouwen kunnen zelf soms meer lef tonen en het gewoon gaan doen. Denk niet op korte maar op lange termijn, betaal wat meer aan kinderopvang en blijf ook werken aan je carrière. Dat betaalt zich uit; niet alleen in geld maar vooral in persoonlijke ontwikkeling. Zo bijzonder is het niet wat ik doe. Wat mij betreft is dit een achterhaalde discussie wanneer mijn dochters volwassen zijn.’

Mischa Voogt is managing director van Michael Page Nederland.

Dit is deel 8 in een serie interviews over storytelling met leiders.