veranderverhaalBij de grote organisaties in Nederland krijgen medewerkers al jaren het ene na het andere veranderverhaal te horen. Nu ja, ieder hoofdstuk in het grote reorganisatieboek wordt door minder medewerkers aangehoord, want na iedere ronde sneuvelt tussen de tien en dertig procent.

De corporate reuzen waar duizenden tot tienduizenden hun dagelijks brood verdienen, moeten afslanken. Klanten willen niet meer betalen voor onnodig overleg, managers die je kunt missen en kantoren als kastelen. Ze willen snel, transparant en goedkoop worden geholpen. Drie voorwaarden waar grote bedrijven buitengewoon lastig aan kunnen voldoen. Niet eens omdat ze niet willen, maar omdat het vrijwel onmogelijk is door de historische lasten en verplichtingen die ze met zich meezeulen. Van huurovereenkomsten tot cao-verplichtingen en van vaste contracten tot ict-systemen uit de oudheid.

Met de moed der wanhoop, of met frisse moed – afhankelijk van de gemoedstoestand – gaan bestuurders van corporate organisaties na afloop van de ene regelrecht de volgende reorganisatie in. Ondertussen blijft de winkel open en moeten medewerkers die zojuist weer een bataljon collega’s hebben uitgezwaaid, worden gemotiveerd om met minder mensen meer te doen. Liefst beter. En sneller.

Om de kantoorkudde die voorlopig mag blijven enige houvast in te geven, grijpt men vaak naar het veranderverhaal. Op zichzelf prima om via de vorm van een verhaal context, visie en richting te geven in de harde, onzekere en onoverzichtelijke wereld waarin de krimpende corporate zich momenteel bevindt. Helaas is het veranderverhaal in de praktijk vaak niet meer dan hetzelfde liedje: we pakken het probleem aan, we hebben de zaak nu op orde en voor de medewerkers die blijven zijn er volop kansen! Aan het werk, het wordt alleen maar beter!

Helaas. Noch de medewerkers, noch de media die de reorganisaties verslaan, geloven dit verhaal. Om de simpele reden dat het niet waar is. Startups schieten de corporate tankers aan alle kanten voorbij – hun klanten op een specifiek gebied snel en simpel bedienend. Ze steken de draak met het veranderverhaal dat alle geloofwaardigheid en waarachtigheid mist.

Wat te doen?

Tijd voor een ander verhaal.

Een geloofwaardig geluid. Bekwame bestuurders weten namelijk best waar het heen gaat met de corporate organisatie. Zeker, deze blijft zijn waarde behouden voor een grote groep klanten. Maar de organisatie wordt onmiskenbaar kleiner. Veel kleiner. Dat is niet erg. Integendeel, juist dát biedt kansen. Om flexibeler te worden. Persoonlijker te zijn. Bureaucratie te begraven. Tegelijkertijd zullen de startups van vandaag de komende jaren juist groeien. Zo ontstaat een nieuw evenwicht op een markt met meer partijen, van diverse grootte, maar zonder de megaconcerns.

Het afgelopen jaar alleen al zijn door het Nederlandse grootbedrijf tussen de 15.000 en 20.000 banen geschrapt. Wie er nu nog werkt, kijkt dus het beste goed om zich heen. En wie er leiding geeft, vertelt het liefst eerlijk dat komende jaren nog meer reductierondes volgen.

We gaan veranderen, dat is zeker. Niet zoals medewerkers en media nu wordt voorgespiegeld. Het is een ander verhaal.

Dit blog is geschreven voor Nederlands MediaNieuws en MarketingTribune en is daar eerder gepubliceerd.