Wat zou liefde doen? Hoe vaak wordt die vraag gesteld in een zakelijke context? Weleens gehoord tijdens een brainstormsessie over een nieuwe campagne? Bij een kop koffie over de nieuwe content strategie? Het bepalen van de thema’s voor verhalen over je merk of product?

Iemand?

Santos

Liefde proef je, voel je, ruik je. Een onmisbaar ingrediënt. Het geheim van een smaakvolle kok of succesvolle verhalenmaker. Een paradoxaal bestanddeel: onzichtbaar en voor iedereen duidelijk aanwezig. We lusten het allemaal en niemand krijgt er genoeg van. Wie liefde serveert, krijgt fans, volgers en volk dat die liefde deelt. En zo vermenigvuldigt.

Relevante verhalen worden gedreven door liefde en voorzien in de behoefte van een publiek. Precies de reden waarom veel content kul is. Te vaak is het een liefdeloos statement vermomd als verhaal, in het leven geroepen om de behoefte van de zender te bevredigen. Weer een merk dat zichzelf geweldig vindt.

Zonde, want bij de meeste organisaties en merken werken mensen die wel degelijk hart hebben voor hun product of dienst. En die daar best over willen vertellen. Maar ja, dat mag natuurlijk niet zomaar. Het verhaal moet eerst langs communicatie, marketing, woordvoering en management. En o ja, in ieder verhaal moeten liefst de 13 speerpunten en 43 subhema’s van de strategie terugkomen. En zo vloeit het enthousiasme en de liefde langzaam weg, net als dat mooie verhaal.

Maar wat als je de liefde voor je vak de ruimte geeft? Als je die mooie verhalen gewoon vertelt en hier een podium voor creëert.

Zoals het collectief van schrijvers en sportjournalisten dat hun liefde voor de bal niet volledig kwijt kon in de krantenkolommen en droomde over het mooiste en beste voetbalblad ooit. Met geweldige verhalen en prachtige foto’s. Initiatiefnemers Sjoerd Mossou en Bart Vlietstra besloten zo’n blad te maken: Santos. Vanuit hun eigen visie en gericht op een bestaande behoefte bij een groep echte voetballiefhebbers. Ze schreven in hun vrije tijd aan dit jongensboek en vroegen gerenommeerde collega’s om mee te doen. Denk aan topspelers als Wilfried de Jong, Jan Mulder en Frank Heinen. En ja hoor, ook die voelden de liefde en sloten zich graag aan bij het ‘zolderkamertjescollectief’. Een van de inspiratiebronnen voor Santos was het prachtige wielerblad Soigneur, pay-off van dat magazine: Met liefde voor racefietsen.

Het eerste Santos magazine zag in november het levenslicht en vloog de winkels uit. Er komt zeker nog een nummer, maar het vervolg ligt in handen van de lezers. De liefhebbers. Zij moeten Santos in leven houden. Hoe? Door supporter te worden en een seizoenkaart te kopen. Helemaal in de voetbalsfeer. Bij voldoende fans wordt Santos een kwartaalblad.

Ook mooi: als er geen behoefte is bij het publiek, verdwijnt het blad weer. Daar kunnen merken en organisaties van leren. Niet blijven zenden met je liefdeloze content als het niet lukt om daadwerkelijk een waardevolle plek te veroveren in het hart van je publiek.

Mijn voorspelling: Santos wordt een publiekslieveling en gaat een lang en liefdevol leven tegemoet.

Dit blog is geschreven voor Nederlands MediaNieuws en Marketing Tribune is daar eerder gepubliceerd.